As Oy Pirholankangas on yhdentoista erillistalon muodostama taloyhtiö Heinolassa. Taloilla oli aiemmin yhteinen öljylämmitys, joka korvattiin Seneran (nykyinen Tom Allen Senera Oy) asentamalla maalämpöjärjestelmällä. Päätös maalämpöön siirtymisestä tehtiin taloyhtiössä kohtuullisen helposti, kertoo taloyhtiön edustaja Ismo Turve. Päätöstä ei ole kuitenkaan tarvinnut harmitella jälkikäteen.
Taloyhtiössä oli keskusteltu jo useamman vuoden ajan öljylämmityksen jatkuvasti kohoavista kustannuksista. Öljyn kokonaiskulutus oli noin 24 000-27 000 litraa vuodessa, mikä tarkoitti 25 000-30 000 euron vuosittaisia kuluja. Lisäksi iäkkääseen lämmitysjärjestelmään oli odotettavissa mittavia remontteja. Öljylämmityksen jatkaminen ei tullut tässä tilanteessa kysymykseen, toteaa taloyhtiön edustaja. Kaukolämpöön liittyminen olisi ollut mahdollista muutaman vuoden kuluttua, mutta kaukolämmön hinnan nousu kunnan alueella aiheutti epätietoisuutta sitä kohtaan.
Maalämpöä puolsivat sekä laskelmat edullisemmista lämmityskustannuksista että maalämmön ekologisuus. Näiden tekijöiden ohella asukkaiden mieltä lämmitti tietoisuus siitä, että asuntojen arvo nousisi maalämpöjärjestelmän myötä. Ismo Turve lisää, että myyntitilanteessa maalämpöjärjestelmä voi edesauttaa asunnon myyntiä.
Taloyhtiö pyysi tarjouksia maalämmön asentamisesta kolmelta eri yritykseltä. Taloyhtiön edustajan mukaan Seneran tarjous oli näistä kattavin ja selkein. Urakan suorittajaa valittaessa hinta ei ollut painavin valintakriteeri, vaan huomio kiinnittyi etenkin Seneran kattavaan takuumenettelyyn.
Maalämpöprojekti toteutui suunnitelman mukaan ja aikataulussa pysyttiin hyvin. ”Asennusporukka oli ystävällistä ja jaksoi hienosti vastailla asukkaiden kysymyksiin varsinkin maalämpökaivojen porausten aikana”, Ismo Turve kiittää. ”Porausten jälkeen piha siistittiin välittömästi erittäin siistiksi. Jälkikäteen olisi ollut vaikea uskoa, että mitään kaivoja olisi pihan ajoväylille porattukaan”, hän jatkaa. Kahden viikon katkos lämmityksessä ei haitannut säiden ollessa keväisen lämpimiä. Toisaalta lämmityksestä olisi tarvittaessa huolehdittu maalämpöpumpun omilla vastuksilla sähköllä. Lämmin käyttövesi saatiin kytkettyä samana päivänä kuin vanha järjestelmä purettiin.
Asukkaat ovat olleet tyytyväisiä maalämpöjärjestelmään. Tyytyväisyyttä on herättänyt muun muassa järjestelmän helppokäyttöisyys sekä kahden lämpöpumpun järjestelmä, joka takaa käytännössä lämmön riittävyyden kaikissa tilanteissa. ”Vaikka jompikumpi pumpuista vikaantuisikin, toinen pumppu huolehtii lämmityksestä, kunnes huolto saadaan paikalle”, Turve toteaa. Lämpimän käyttöveden turvaamiseksi lämminvesivaraajassa on erilliset sähkövastukset.
Taloyhtiöstä on otettu yhteyttä Seneraan muutaman kerran lisätiedon tarpeessa ja yhden kerran varsinaisessa huoltoasiassa. ”Huolto on ollut asiakaspalveluhenkistä ja ripeää. Konsultointipyynnöt ovat kohdistuneet lähinnä lisätietoihin järjestelmän käytöstä sekä säädöistä. Niistä on keskusteltu puhelimitse hyvässä yhteistyössä”, kertoo taloyhtiön edustaja.
Ismo Turpeen mukaan maalämpöjärjestelmällä on säästöjen lisäksi muitakin etuja suhteessa öljylämmitysjärjestelmään. ”Maalämpöpumppujen digitaalitekniikka antaa mahdollisuuden seurata reaaliaikaisesti järjestelmän toimivuutta”, hän vertailee. Kulujen ennakoitavuutta lisää se, että lämmitykseen kuluvan sähkön jatkuva seuranta on myös mahdollista. Näin mahdollisilta yllätyksiltä voidaan välttyä.
Seneran etukäteen tekemien laskelmien mukaan taloyhtiö voi saavuttaa yli 17 000 euron vuosittaiset säästöt maalämpöön siirryttyä. Ismo Turve ennakoi, että yhtiövastikkeen lasku voi tulla säästöjen takia ajankohtaiseksi seuraavan syksyn yhtiökokouksessa.
Olemme asentaneet ympäristöystävällisen ja lämmityskustannuksia säästävän lämpöpumppujärjestelmän lukuisiin pientaloihin, taloyhtiöihin ja liikekiinteistöihin. Lue, miten projektit sujuivat asiakkaidemme näkökulmasta!
Lue lisää